Helenes Värld

Bildkonstnären

Jag lever med en trädgård och två allt för tjocka katter. Vi älskar att vara ute i vår trädgård allihop. Jag gräver o fixar i landen,
katterna solar o gräver för att uträtta sina behov. När jag inte är i trädgården så är jag i ateljen o målar.

På jakt efter sommar

meddelandePosted by Helene Nork 22 Oct, 2012 14:33

Stod inte ut med en blöt, kall o molnig sommar till ( 3:e året i rad) så vi åkte ut i Europa i bil, för att hitta sommaren. Första anhalt var Danmark tänkte att där finns nog solen o värmen. Ska bli gott att ligga vid sandstranden o få sola, bada o ha det skönt några dagar innan vi åker vidare söderut...

Det var kallt o lite sol första da`n och sen blev det storm o hällregn... Vi ville inte packa ner ett blött tält i full storm så vi var fast i 3 dar, när vi pratade med paret som hade campingen på kvällen, sa dom att i morgon bitti ska det vara uppehåll sen så kommer det ett nytt oväder. Vi gick upp tidigt nästa morgon packade det nästan torra tältet o åkte vidare till Tyskland.

Efter att vi besökt Tyskland minsta stad Arnis så åkte vi på en bro i norra Tyskland som var kombinerat järnväg och väg, det fick bara plats för en färdriktning i taget.

Jag är väldigt förtjust i alla gamla korsvirkeshus och dom gamla små o vindlande gatorna som finns lite överallt byar o städer. Det är lätt att tappa bort sig för gatorna sticker iväg åt olika håll, man tappar lätt riktningen.

Detta är Wernigerode, Jättemysigt vi var här för 10 år sen, Och vi åker gärna dit igen. Men det var kallt o regnigt även här, vi åkte vidare söderut i hopp om sol o värme. vi tog in på en camping i Oberstein nära Franska gränsen. Det var sol o 22 grader, det börjar likna sommar.

Efter första da´n kom kylan o regnet här med. Campingvärdinnan hade en lägenhet, så vi hyrde den några dagar

Hon har en katt som heter Charlie, och som gärna åkte med på cykeln. Han kom o hälsade på i tältet. Nu var jag rejält trött på slitet med att tälta, är ju ingen tältmänniska överhuvud taget. Men det har ju fördelar att få ha en egen grön yta och att få laga sin egna mat kan vara skönt ibland och så är det billigt man kan vara ute längre. Men vi bestämde oss för att det får vara med det. Om man ska Ligga o frysa på nätterna så kan man ju lika gärna åka hem. Så vi åkte in i Frankrike. Där finns många små fina hotell som inte kostar hela reskassan bara för att sova.

Och här kom värmen, äntligen 28-31 grader o varma ljumna vindar, vi bara njöt av det. I veckor, varje dag lika varmt. t. o .m när vi åkte i bergspassen i Alperna på 2-3000 m höjd ö. h. var det varmt.

Dom Franska petit dejenuer (frukost) passar mig inte alls med sockerchock form av vitt bröd, marmelad o jos. och jag dricker inte kaffe. så vi fixar egen frukost i det fria. Här äts det frukost på 2000 m i Alperna, inget dumt alls. Åkte sedan vidare till Medelhavet, Pyrenéerna, Atlanten o lite i mitten av Frankrike innan vi styrde näsan hemåt... Jag längtar ut igen.